Help! Ik heb een aap op mijn schouder!

15-03-2017

Je herkent het misschien wel: iemand lijkt van zijn probleem jouw probleem te maken. Hoe ga je hiermee om? Hier volgen een aantal praktische tips om die aap op de schouder te laten van degene waar hij hoort. Hoe laat je de verantwoordelijk daar waar hij hoort?

 

Vaak krijg je te horen van je collega: “Jij weet veel beter hoe dat moet dan ik..” “ik kom er zelf vandaag niet aan toe” of “jij hebt veel meer invloed op deze klant dan ik..” of zelfs: “dat kun je toch wel even zelf doen” Let wel: bij een taak die duidelijk thuis hoort bij je gesprekspartner.

 

Heb jij wel eens het gevoel dat iemand je voor zijn karretje wil spannen? En ben je van nature een dienstbaar persoon? Trek je snel dingen naar je toe en vind je het lastig om “nee” te zeggen? Denk dan eens aan de volgende tips voor bovengenoemde situatie:

 

* stel specifieke vragen die jouw collega zelf aan het werk zetten. Bijvoorbeeld: “wat zijn de consequenties voor de klant als je de gegevens niet op tijd compleet hebt?” of “wanneer kun jij de gevraagde gegevens af hebben?” “Hoeveel tijd heb je nodig om…” “Hoe groot is het belang om deze deadline te halen?”

 

* Geef duidelijk aan wat je wel en niet kunt betekenen. Collegialiteit is belangrijk, maar het moet niet structureel ten koste gaan van je eigen werk. “Ik heb vandaag geen tijd om je te helpen” “ Bovendien valt dit stuk onder je eigen verantwoordelijkheid.” “Ik kan pas volgende week tijd voor je maken om…” etc. 

 

* Geef duidelijk je grens aan. Zeker als mensen structureel voor allerlei zaken naar je toe komen die niet op jouw bordje thuis horen.   “Deze taak zul je echt zelf moeten uitvoeren.” 

 

* Vind je het zelfs vervelend? Benoem dat dan ook! “Ik vind het niet fijn als je telkens aan mij vraagt om dit voor je te doen.” “Ik vind het moeilijk om elke keer ‘nee’ tegen je te moeten zeggen’. 

 

* Geef ook een positieve wens mee: “ik zou het fijner vinden als je eerst zelf zou uitzoeken hoe dit moet” of “hoe meer je het zelf doet, hoe sneller het ook bij jou gaat.”

 

* en ten slotte… KISS: keep it short and simple. Laat eens af en toe een stilte vallen. Dienstbare mensen leggen graag precies uit waarom ze iets niet kunnen of mogen. En hoe graag ze het toch zouden doen. En dat het echt niet ligt aan dat ze het niet willen. Hoe meer woorden, hoe makkelijker je gesprekspartner ze kan weerleggen. Beperk je tot de kern van de boodschap en houd dan eens je mond! Je zult versteld staan van het effect!

 

 

Wil je meer weten of wil je graag oefenen met bovenstaande vaardigheden? Informeer dan eens naar onze trainingen